✕ Stäng

Egenvård utan medicin

Förutom att ta hjälp av läkemedel kan det vara en god idé att minska de allergiska påfrestningarna ytterligare genom att bland annat tvätta håret oftare samt stänga fönstren.

Johanna Holmgren, redaktör på Healthcare Media
Senast uppdaterad 5 juli 2018
Tjej tvättar håret. Ett bra sätt att mildra besvären vid pollenallergi.

Pollenrapporten

För att kunna förebygga pollenallergi är det bra om du har koll på pollenrapporterna. De dagar som rapporterna visar väldigt höga halter pollen i luften bör du försöka hålla dig inomhus.

Stäng fönstret

Även fast det är skönt att kunna öppna fönstren är varm vårdag så ska du inte göra detta om du tänker på din pollenallergi. Kör inte heller bil med rutorna nere eller med AC:n på.

Akta dig för de som varit ute

Gosa inte med djur som varit ute i gräs och buskar. Inte ens tvätt som hängt ute ska du vara nära. Torka din tvätt inomhus.

Tvätta håret

Innan du går och lägger dig kan det vara klokt att tvätta håret, där det under dagen kan ha fastnat pollen som du sedan ligger och andas in under natten.

Träna?

Det är inte farligt att träna när du har allergiska symptom. Däremot kan det vara jobbigare och tyngre att träna. Om du vill träna är det viktigt att du tränar tidigt på morgonen när daggen är kvar, när det regnar eller inomhus.

Johanna Holmgren
redaktör på Healthcare Media
Publicerad 23 februari 2017, senast uppdaterad 5 juli 2018

Senaste Nytt